خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





آموزش رنگها به کودکان

    رنگ اولين هويتي است که کودکان تشخيص مي دهند. کودکان عاشق تمام انواع رنگ ها هستند و به آن ها پاسخ آني و سريع مي دهند ...

     

    مهارت 1: رنگ ها

    رنگ بخش درخشان و شفاف دوران کودکي است. کودکان عاشق تمام انواع رنگ ها هستند و به آن ها پاسخ آني و سريع مي دهند گرچه پاسخ آنان متفاوت از واکنش بزرگسالان است. اگر شما در ارتباط با کودکان هستيد، رنگ بايد يکي از دوستان و همراهان شما باشد اما شما نياز داريد از زبان رنگ ها به درستي استفاده کنيد. کودکان از تنوع رنگي کم تري استفاده مي کنند اين تنوع به مرور که بزرگ مي شوند وسعت پيدا مي کند.

    رنگ اولين هويتي است که کودکان تشخيص مي دهند. همه ي ما شنيده ايم که کودکان رنگ هاي سياه و سفيد را درک مي کنند ( روشنايي و تاريکي ). در فاصله 6 هفتگي تا 2 ماهگي وضعيت کودکان تغيير بنياديني مي کند. ابتدا بچه ها شروع به تشخيص رنگ قرمز مي کنند و بعد از آن شروع به درک رنگ هاي روشن به ويژه رنگ زرد مي کنند. بچه هاي کوچک به سمت رنگ هاي روشن جذب مي شوند. تحقيقات مؤلفان نشان مي دهد سن، سليقه کودکان را تغيير مي دهد بسياري از کودکان زير 10 سال رنگ هاي قرمز ( يا صورتي ) و زرد را به عنوان رنگ هاي مورد علاقه شان معرفي مي کنند. اما با رشد کردن و رسيدن به سن بالاي 10 سال آن ها کم کم رنگ آبي را ترجيح مي دهند. مشاهده مي کنيم که اين موضوع با فرآيند رشد و آشکار شدن توانايي دريافت و درک وجوه مختلف توسط احساسات کودک در ارتباط مي باشد. ارجحيت رنگ ها ارتباط نزديکي با جنسيت دارد. اغلب دخترهاي کوچک رنگ صورتي، بنفش و بنفش کم رنگ را ترجيح مي دهند و پسرهاي کوچک رنگ سياه و رنگ هاي تيره را بيش تر از دختران دوست دارند. سئوالي که مطرح مي شود اين است که آيا سليقه ها غريزي هستند يا اکتسابي؟ آيا بزرگ ترها، پسرها و دخترهاي کوچک را عادت مي دهند که سليقه ي معيني را در انتخاب لباس ها و اسباب بازي هايشان بپسندند يا آن ها به طور غريزي داراي چنين گرايشي هستند؟ پاسخ دادن به اين سؤال سخت است اما بيشتر به نظر مي رسد که سليقه ي رنگي، غريزي باشد اما اين سئوالي است که در آينده بايد جوابي برايش پيدا شود. به نظر شما آيا مسؤولان کارخانه هاي عروسک سازي درباره ي روان شناسي رنگ ها در کودک چيزي مي دانند؟ اگر يک روز اطراف مغازه هاي اسباب بازي فروشي قدم بزنيد خواهيد ديد که آن ها کاملاً از سلايق رنگي کودکان آگاه هستند و براي جلب توجه بچه ها به خوبي از رنگ ها استفاده مي کنند و توليداتشان را به آن ها مي فروشند. مارک هاي تجاري مختلف به کمک رنگ ها آينده ي خوبي براي خودشان ايجاد مي کنند. کارخانه داران هر روز با کمک رنگ ها از بسته بندي هاي جذاب و پرزرق و برق استفاده مي کنند تا بتوانند بچه ها را به عنوان بهترين مشتريان خود از دست ندهند. برخي از والدين معتقدند که کارخانه داران به طرز بدبينانه اي از احساسات کودکان براي منفعت خود استفاده مي کنند اما به ياد داشته باشيد که بارها و بارها رنگ باعث ايجاد انگيزه در کودکان شما براي انجام فعاليت هاي مثبت هم شده است. رنگ ابزار مناسبي براي تحريک کودکان و نوجوانان است اين ابزار به شيوه هاي گوناگوني مورد استفاده قرار مي گيرد و نتايج متفاوتي را به همراه دارد. تنها اين فروشنده ها و کارخانه داران نيستند که مي توانند از علاقه ي کودکان به رنگ ها استفاده کنند بلکه شما نيز مي توانيد از آن براي آموزش و ايجاد انگيزه به نسل جديد استفاده کنيد.

    زبان رنگ و بچه ها

    ابتدا اجازه دهيد ببينيم کودکان چگونه با رنگ ها آشنا مي شوند. آن ها ياد مي گيرند که رنگ ها را قبل از آن که اسمشان را بدانند، تشخيص دهند. آن ها قبل از اين که قادر باشند بگويند قرمز، زرد يا سبز، اشياء را به درستي نشان مي دهند. کودکان نام رنگ ها را در سن 2 تا 5 سالگي ياد مي گيرند. دخترها معمولاً نام رنگ ها را زودتر از پسرها مي آموزند البته همه ي بچه ها با توجه به وضعيت سيستم عصبي، مراحل رشد متفاوتي نسبت به يک ديگر طي مي کنند. اگر شما مي خواهيد به کودکان کمک کنيد تا رنگ ها را تشخيص دهند، سعي کنيد که رنگ ها را با اشياء مرتبط به آن ها به کودکان آموزش دهيد. در اين جا چند نوع از روابط و همبستگي هاي رنگي قابل درک براي يک کودک آورده شده است:

    زر: موز، ليمو، خورشيد

    قرمز: سيب، گوجه فرنگي

    آبي: دريا، آسمان

    سبز: نخود، سبزي، برگ

    خاکستري: فيل

    قهوه اي: خرس، پوست درخت

    محققان نشان مي دهند براي مثال وقتي شما يک سيب آبي! را به کودک نشان مي دهيد و از او مي پرسيد اين چيست؟ زمان زيادي طول مي کشد تا کودک آن را تشخيص دهد. مطمئناً اگر شما با کودکان کوچک در ارتباط باشيد بهتر مي دانيد که چه اتفاقي ممکن است رخ دهد. مثلاً ممکن است يک سيب آبي براي آن ها بامزه و مضحک به نظر برسد. اين موضوع گواهي بر رشد حس مزاح و توانايي خنديدن به مسائل مضحک و غلط در کودکان مي باشد.

    زماني که کودک تشخيص رنگ ها و نام آن ها را ياد مي گيرند اين امر به او کمک مي کند تا اطلاعات جديدي بياموزد. والدين هميشه مي خواهند با روش هاي بي خطري به کودکان آموزش دهند. ما متوجه شده ايم تأکيد بر پيام هاي مشخص با استفاده از رنگ ها به کودکان کمک مي کند تا به خاطر بسپارند که چشم انسان به ترکيبي از رنگ زرد و سياه توجه خاصي مي کند و مغز ناخودآگاه آن را به عنوان علامتي از خطر درک مي کند. شما مي توانيد از اين رنگ ها براي مشخص کردن چيزهايي که نمي خواهيد کودکان با آن ها بازي کنند استفاده کنيد. حتي ممکن است شما قسمت هايي از خانه مانند راه پله و زيرزمين که کودکان نبايد به علت وجود خطر به آن ها وارد شوند را با اين رنگ ها علامت گذاري کنيد. وقتي کودکان شما بزرگ مي شوند حالا مي توانيد از رنگ ها براي آموزش دادن به آنها کمک بگيريد. تحقيقات مشابه نشان داده که کودکان بي توجه و کم دقت زماني که با رنگ ها تحريک شوند بهتر از عهده تکاليفشان برمي آيند. پيشرفت اين کودکان بسيار بيش تر از زماني است که از دارو براي درمان استفاده مي کنند. اين بدين معناست که در برخي موارد رنگ ها مي توانند به عنوان دارو مورد استفاده قرار گيرند. رنگ هم چنين مي تواند در ايجاد جذابيت در غذا کاربرد داشته باشد. اگر کودک علاقه به خوردن بعضي غذاهاي تکراري و خاص ندارد مي توانيد از رنگ هاي طبيعي براي جذابيت غذاهايتان استفاده کنيد.

    فعاليت هايي براي آموزش رنگ ها

    1. مهره هاي رنگي

    شما مي توانيد از مهره هاي رنگي براي آموزش رنگ به کودکان استفاده کنيد، به اين صورت براي مثال مهره ي رنگ قرمز را در دست مي گيريد و مي گوييد: « قرمز » مثل رنگ سيب. « اسمش قرمزه » و از کودک مي خواهيد که نام رنگ را تکرار کند.

    در مرحله ي بعد از او مي خواهيد که مهره هايي که رنگ قرمز دارند را جدا کرده و نخ کند در حالي که مدام اسم رنگ قرمز را تکرار کند.

    2. نقاشي

    براي آموزش رنگ ها از نقاشي کردن هم مي توان استفاده کرد. کودک را کنار خود بنشانيد و شروع به نقاشي کنيد:

    « مي خواهم اين جا يک خورشيد بکشم. خورشيد زرده. اين رنگي ( و مداد رنگي زرد را به او نشان مي دهيد ). حالا مي خواهيم درخت بکشيم. درخت سبزه. اين رنگي ( و مداد رنگي سبز را به او نشان مي دهيد ) و ...

    3. استفاده از رنگ انگشتي و خميربازي

    با استفاده از رنگ انگشتي و خميرهاي بازي رنگي مي توان به آموزش رنگ ها به کودکان پرداخت.

    4- شناسايي رنگ مورد نظر در بين رنگ هاي مختلف

    تعدادي مهره يا دکمه يا اشياي رنگي جلوي کودک قرار دهيد و پس از آموزش رنگ خاص، از او بخواهيد که آن رنگ را در ميان اشيا پيدا کرده و جدا کند. اين کار را مي توان با اشيا محيط اطراف نيز انجام داد و از او بخواهيد مثلاً اشياي آبي رنگ را در محيط پيدا کرده و نام ببرد.


    این مطلب تا کنون 14 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : کودکان ,استفاده ,رنگي ,کودک ,آموزش ,کنيد ,براي آموزش ,استفاده کنيد ,کارخانه داران ,مورد استفاده ,استفاده قرار ,
    آموزش رنگها به کودکان

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده